טבע וחיות

הכירו את דובון המים: מילימטר וחצי של עוצמה בלתי נתפסת

דובון מים

דובוני המים הם יצורים זעירים שלא מקבלים את תשומת הלב הראויה להם. הם נמצאים בכל מקום שרק נחפש אותם והם בעלי יכולת שרידות ביונית, שנדמה כאילו נלקחה מסרט מד״ב עתידני.

צילום: katexic

דובון מים הוא יצור קטן אשר מגיע לגודל של עד 1.5 מילימטר, הוא נראה כמו זחל שמנמן עם רגליים זעירות וטופרים, מה שנתן לו את שמו, דובון מים. נראה שדובוני המים קרובי משפחה של פרוקי הרגליים (חרקים סרטנים וכו׳) אם כי נראה שהם יחסית רחוקים מהם אבולוציונית וכיום הם מהווים מערכה משל עצמם. ישנם מעל 1500 מינים שונים אשר מאכלסים כל פינה ברחבי העולם.

דובוני מיםצילום: edenpictures

זאת לא רק צורת דיבור, הם אכן נמצאים בכל פינה בעולם. אין יבשת שבה אין לדובון המים נציגים וזה כולל את אנטרטיקה, המדבריות החמות ביותר, מעמקי האוקיינוסים, קרחונים, במעמקי האדמה, ואפילו בפסגות הגבוהות ביותר בעולם. כמה הדובונים נפוצים? קיים סיכוי גבוה שבזמן קריאת שורות אלו, את או אתה נמצאים במרחק של מטרים בודדים מדובון מים. היכולת שלהם להתקיים במגוון כל כך גדול של בתי גידול ותנאים שונים, משכו חוקרים רבים לנסות להבין את המנגנונים שמאפשרים להם לשרוד בכל מצב.

צילום: peter.v.b

דובוני המים יכולים לשרוד בטמפרטורות של 125 מעלות צלזיוס ואף יותר מזה, הרבה מעל נקודת הרתיחה של המים. חוקרים חשפו את דובוני המים לקור של 272-, רק מעלה אחת מעל האפס המוחלט (273.15-), טמפרטורה המדמה את זו השוררת בחלל החיצון, ואלו שרדו למשך דקות ארוכות. בניסוי אחר שרדו דובני המים 200- מעלות למשך יותר מ-20 ימים. אין בעל חיים אחר שיכול לשרוד בטווח טמפרטורת שכזה.

צילום: Tambako the Jaguar

הטריק של דובוני המים הוא להתכדר כמו כדור, להכניס את הרגלים פנימה לתוך חלל הגוף ולהפריש חומר סוכרי שמחליף את המים בתאי גופם. בזמן הזה אין שום תהליך מטבולי שקורה בגופו של דובון המים, מצב כזה ייחשב כמוות בכל יצור אחר, אך דובון המים הוא מכונת הישרדות מיוחדת במינה. ואם כל זה לא מרשים אתכם, תוסיפו ליכולות ההישרדותיות של דובוני המים את היכולת לשרוד קרינת X מייננת, החזקה פי 250 מעוצמה שהייתה הורגת כל יונק תוך רגע. דובני מים אשר נמצאו ב"תרדמת" בטחב שיובש לפני 120 שנים (במוזיאון טבע), חזרו לחיים עם החזרת המים לטחב.

איור של דובון מיםצילום: Mrs. Gemstone

חוקרים שניסו למתוח אפילו יותר את גבולות היצורים העמידים האלו, לקחו כמה מיני דובוני מים לסיבוב בחלל, בטיסה בת עשרה ימים סביב כדור הארץ ובמרחק של 280 ק״מ מפני הים. החוקרים חשפו את דובני מים לתנאים השוררים בחלל; ריק מוחלט וקרינה קוסמית חזקה, תנאים שלא מאפשרים שרידות של בעלי חיים אחרים. לא רק שדובני המים שרדו את הניסוי, הם גם הטילו ביצים פוריות לאחר מכן.

יכול על כל דובון מים

צילום: Chris Doelle

ניסוי זה הוכיח שדובני המים יכולים לשרוד גם בחלל החיצון, ובעקבותיו ישנם מדענים שטוענים כי דובון מים הוא הבעל חיים היחיד שישרוד פיצוץ של כדור הארץ, כאשר הוא יינשא על גרגירי אבק לחלל ומשם אולי יאכלס כוכב אחר (דמיינו את זה רגע, אין על מה). הבנה טובה יותר של המנגנונים ההישרדותיים של דובני המים יכולה ללמד אותנו הרבה על תהליכים ביולוגים במצבי קיצון. ומי שרוצה להפליג עוד קצת עם הדמיון, יכול לחשוב על עתיד של מסעות בחלל והקפאת בני אדם עם הידע שנרכוש.

 

Article author

‎תגובה אחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים