תרבות ופנאי

הטכנו כובש את ישראל: איך הפך הטכנו לכוכב חיי הלילה מבלי ששמנו לב?

תגידו ביי ביי לרגאטון, תיפרדו יפה מהמזרחית. הטכנו פרץ את הדלת למסיבות שלנו וממש לא מתכוון לעזוב בקרוב. אולי תאהבו, אולי תשנאו אבל דבר אחד בטוח – לא תוכלו להישאר אדישים.

צילום: Visual Hunt

העולם מתחלק לשניים: אלה ששמעו טכנו בפעם הראשונה, החמיצו פנים וביקשו להעביר את כאב הראש הזה, ואלה שהתחילו להזיז את הראש בקצב מונוטוני, להרים את הידיים באוויר ולצעוד במקום בקצב של הביט. כך או כך, אי אפשר להיות איפשהו באמצע על הסקאלה.

הטכנו, מיום ליום ברור לי יותר, הוא טעם נרכש. איך אריק ברמן אומר? כמו סיגריה, כמו קפה. הוא קשה לעיכול יותר מכל סגנון מוזיקלי אחר אבל הוא פה. הוא לגמרי פה. פסטיבלים בעולם, ליינים שלמים של מסיבות בכל חלקי הארץ, הטאץ' האלקטרוני לא פסח כמעט על אף אמן ישראלי בשנים האחרונות וכולם רוצים לגעת בהצלחה. רק כדי לאפס את מי שבכלל לא מכיר את המוזיקה האלקטרונית – מדובר במוזיקה שכולה מתבססת על כלים אלקטרוניים כמו מחשב, לופר (היי נטע ברזילי) ומעבדים מוזיקליים למיניהם.

נחזור קצת אחורה בזמן. אל אחיו במשפחת המוזיקה האלקטרונית (האוס וטראנס), הצטרף הטכנו רק בשנות השבעים המאוחרות והתפתח לסגנון שהוא היום במהלך שנות השמונים בדטרויט, מישיגן. בשנים הראשונות הטכנו הצליח בעיקר בארצות הברית אך עד מהרה התפשט לכל העולם והיום נחשב אחד מזרמי המוזיקה המצליחים בעולם ובייחוד במזרח אירופה. רק לי נשמע מוזר שפולנים אוהבים טכנו?

חואן אטקינס, מחלוצי הטכנו

הטכנו מתבסס על מקצב קבוע ומהיר של 4 רבעים והקצב שלו לרוב הוא למעלה מ- 130 BPM (ביטים בדקה). לשם השוואה, הקצב של Love of my life/Queen  הוא 78 BPM. מדובר בסגנון מוזיקה קצבי, מהיר ורפטטיבי (חזרתי). הטראק, לכשעצמו, מורכב משכבות. כל שכבה היא סאונד נוסף, כלי נוסף, משהו שלא שמעתם בשניה שלפני. השכבות נבנות זו על זו ומרכיבות את היצירה המוגמרת.

עם יד על הלב, כששמעתי טכנו בפעם הראשונה הייתי בטוחה שמדובר במנגינה מגניבה וחיכיתי שיתחיל השיר עצמו. ואז, נגמר השיר. רק אחר כך הבנתי, שבטכנו פשוט אין כמעט קול אנושי. אין מילים! בטכנו ה"רך" יותר (למתחילים, מה שנקרא)  יופיעו מילים בודדות, לרוב בהתחלה או ברגע השיא של השיר, שלאחריו משתנה הקצב ממקצב אחד למקצב אחר. מהיר וקצבי כקודם. לעומתו, הסגנון העמוק וה"קשוח" יותר, יאופיין בבסיסים נמוכים, מקצב יחסית קבוע ומחסור כמעט אבסולוטי ב- Vocals.

היופי בטכנו הוא הפרטים הקטנים. הצליל הספציפי והמדוייק שאתה זוכר ברגע המסוים ההוא בשיר, השיא שההגעה אליו נבנית ונבנית (לפעמים גם במשך דקות ארוכות) עד שאתה חושב שאתה משתגע והכי כיף – האנשים מסביבך. לא תשמעו טכנו באוטובוס בדרך לעבודה, אלא כשתהיו במקום צפוף וחשוך, מוקפים בהמוני אנשים שמזיזים את הראש בדיוק באותו הקצב. כולם מחכים כמוכם לרגע השיא, אף אחד לא יודע מה הולך לקרות בשניות הבאות. זה כל סוד הקסם.

כמתבקש, הדיג'יים, המפיקים והמעבדים המוזיקליים הפכו לשם דבר בקהילת הטכנו. מספיק להוציא טראק אחד שייחרש בכל מועדון, וזהו. אתה בליגה של הגדולים. וכיאה לכל תופעה עולמית מסחררת, הפך הטכנו למותג. כל אירופה רוויה בפסטיבלים אליהם מגיעים עשרות אלפי צעירים מכל העולם: ברצלונה, קרואטיה, הולנד, גרמניה, רק תבחרו. על הבמה – יוצרים בעלי שם עולמי בסגנון, מנצחים על רבבות של אנשים שמזיזים את הגוף בהרמוניה מושלמת.

גם עלינו, ארץ הקודש והחומוס, לא פסח הטכנו מאוזניהם של הבליינים. רק בפורים האחרון התרחשו למעלה מחמישה פסטיבלי טכנו ענקיים בכל רחבי הארץ. בשגרה, קיימים ליינים קבועים של מסיבות טכנו לאורכה ולרוחבה של הארץ. בצפון, אחת לחודש מגיע ליין ה- Boidem+ למועדון הוונדר-בר בעיר התחתית של חיפה. בתל אביב (בירת הטכנו) תוכלו להנות מהסצנה במקומות רבים, ביניהם פסטיבל ORGANICA שמתרחש בחודש הבא בבארבי, תל אביב ובכללי כדי להתעדכן במסיבות טכנו באזור תל אביב (חוץ מהקבועות בברקפסט ובבוטלג), כדאי לכם לעקוב אחרי העמוד Techno Tel Aviv. בדרום, למיטב ידיעתי לא קיים ליין קבוע פרט לאירוח של דיג'יים מובילים בתחום במקומות נבחרים מדי פעם. אם אתם מכירים ליינים קבועים שפספסתי, שתפו בתגובות!

באופן כללי, דיג'יים מקומיים רבים עומלים על יצירות טכנו מקוריות תוצרת הארץ. הרי כמו בכל דבר, תמיד כיף לשמוע איזו מילה מוכרת בעברית פה ושם. הידעתם שתרבות הטכנו בארץ נחשבת שם דבר בסצנת הטכנו העולמית מבחינת כמות המסיבות וייצוג בפסטיבלים עולמיים? כבוד.

אי אפשר לייפות את המציאות, יש מצב שתאזינו ליצירת טכנו אחת ותרצו לקלל אותי על הרגע שהתחלתם לשמוע את הביטים הולמים בראשכם.. אבל (!) הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה ועשרות אלפי אנשים לא טועים. מגמת הטכנו הולכת ומתפשטת וכנראה לא תצליחו לברוח ממנה. אז תנו צ'אנס לביט ותתחילו לאמן את שרירי הצוואר כי הראש שלכם הולך לזוז הרבה בעתיד הקרוב.

Article author

0 Comments

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים