שווה בדיקה

האם צריך תואר בהייטק?

עבודה בהייטק קוסמת לרוב הישראלים, צעירים ומבוגרים כאחד. נהוג לחשוב שלכל עובדי ההייטק יש תואר ראשון לפחות במדעי המחשב, בהנדסת תוכנה או בתחום רלוונטי אחר, אך המציאות מוכיחה כי ניתן למצוא מגוון משרות נחשקות בחברות סטארט-אפ והייטק גם ללא תואר ראשון או שני.

צילום: Pexels

עבודה בהייטק קוסמת לרוב הישראלים, צעירים ומבוגרים כאחד. נהוג לחשוב שלכל עובדי ההייטק יש תואר ראשון לפחות במדעי המחשב, בהנדסת תוכנה או בתחום רלוונטי אחר, אך המציאות מוכיחה כי ניתן למצוא מגוון משרות נחשקות בחברות סטארט-אפ והייטק גם ללא תואר ראשון או שני. למעשה, כיום כדי להשתלב בעולם ההייטק אפשר ללמוד קורס מקצועי במכללה, ותוך זמן קצר אפשר למצוא עבודה טובה עם תנאים מעולים.

הדרך להייטק לא בהכרח מתחילה באקדמיה

למעלה מ-15% מעובדי ההייטק אינם בעלי תואר ראשון, והמגמה בשוק העבודה היא לקבל כיום גם מועמדים ללא תואר. אחת הסיבות לשינוי המגמה היא איכות הלימודים וההכשרות המקצועיות במכללות ההייטק השונות, וסיבה נוספת היא המחסור העצום בעובדים. לכן, תנאי הסף לקבלת מועמדים למגוון משרות בהייטק השתנו במרוצת השנים, וכיום אפשר ללמוד קורס QA או לבחור מסלולי לימודי הייטק אחר, ובתום הלימודים אפשר למצוא עבודה יחסית בקלות.

כדאי לדעת כי מכללת הייטק מובילה ואיכותית מציעה מגוון קורסים מקצועיים שמטרתם להכשיר את הסטודנטים תוך זמן קצר לתחום מסוים בהייטק, למשל פיתוח אפליקציות, בדיקות תוכנה ואוטומציה, אבטחת מידע וסייבר, ניהול רשתות ועוד. במקום 3-4 שנים באוניברסיטה אפשר ללמוד קורס קצר וממוקד, בפחות כסף וזמן, ובסוף הלימודים קל למצוא עבודה.

אגב, חברות הייטק רבות מעדיפות לאחרונה לגייס עובדים חדשים בעלי ניסיון מעשי במקום מועמד בעל תואר ראשון ללא כל ניסיון. זהו יתרון עצום למכללות המציעות מסלולי לימודים הכוללים ניסיון מעשי בחברות הייטק מובילות, וצעירים רבים בוחרים לימודי הייטק במכללה גם מסיבה זו.

מהן הסיבות המרכזיות לכך שחברות הייטק הפסיקו לדרוש תואר כתנאי לעבודה?

כאמור, בשנים האחרונות החלה מגמה חדשה בקרב חברות הייטק והן מגייסות מועמדים גם ללא תואר ראשון. הסיבות המרכזיות לשינוי המגמה הן:

  • ביקוש אדיר לעובדי הייטק.
  • חברות הייטק צומחות מהר וזקוקות לעובדים רבים, לכן יש מאבק על עובדים בעלי ניסיון וטאלנטים בתחומים שונים, גם אם אין להם תואר.
  • חברות מעדיפות לגייס מועמדים בעלי רקע וניסיון מתאים.
  • איכות הלימודים במכללות ההייטק עלתה.
  • מכללת הייטק מציעה קורסים ממוקדים להכשרת אנשי מקצוע, ויש דרישה לבוגרים בגלל הידע העדכני והניסיון המעשי שרכשו בתקופת הלימודים.
  • חברות הייטק רבות מגייסות עובדים באמצעות רשתות חברתיות, מבצעי חבר מביא חבר וכדומה, לכן התואר פחות רלוונטי עבורן.
  • רוב החברות מכשירות את העובדים החדשים על חשבונן לכן הן מחפשות מועמדים יצירתיים ובעלי רצון להצליח, והתואר מהאוניברסיטה פחות חשוב עבורן.  
  • העדפה לבעלי ניסיון צבאי בתפקידי פיתוח, גם ללא תואר ראשון.

יחד עם זאת, ישנם תפקידים המחייבים תואר ראשון, לכן לפני שבוחרים קורס מקצועי או מסלול לימודים באקדמיה, כדאי לבדוק האם התחום בו רוצים לעסוק מחייב תואר או שאפשר למצוא עבודה בקלות גם ללא תואר אקדמי. כמו כן, במקרים מסוימים יש העדפה בקרב חברות ההשמה לזמן מועמדים בעלי תואר, אך כיום גם בוגרי מכללות זוכים לזימון לראיונות עבודה, ולאחר שצולחים את השלב הראשון או השני, אין הבדל בין מועמד עם תואר לבין מועמד ללא תואר ראשון, והסיכויים לקבלת המשרה שווים בין המועמדים.


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים