חדשות בעולם

דור הטלנובלות: הקשר המיוחד בין ישראל לאמריקה הלטינית

העלייה המטאורית של הטלנובלות בישראל – משנות ה-90 ועד היום.

צילום: Ministerio de Cultura de la Nación

טלנובלות שודרו בישראל כבר בשנות ה-90. מהטלנובלות המצליחות הראשונות בישראל ניתן למצוא את "אנטונלה", "קפה בניחוח אישה", "פנינה שחורה", "סלסטה" ו"אזמרלדה" אשר היו הצלחה כה גדולה בארץ, עד שבשנת 1999 הוקם ערוץ ויוה שהוקדש כולו לשידור טלנובלות (באותה עת בעיקר מקסיקניות וארגנטינאיות.

ההצלחה הראשונה של ערוץ ויוה, שבשנות ה-2000 הקים ערוץ בן בשם ״ויוה פלוס״, הייתה עם "בובה פראית", שסחפה אחריה את מדינת ישראל ולימדה את כולנו ספרדית, ילדים ומבוגרים כאחד. ביקורם של כוכבי הסדרה בישראל בשנת 2000, פקונדו ארנה ונטליה אוריירו, הקים היסטריית המונים. בהמשך הערוץ אף הפיק את הטלנובלה הישראלית הראשונה, "לגעת באושר", אך זה סיפור לכתבה אחרת.

צילום: Robson Olivier

בשנות ה-2000 אלו היו "אהבה אסורה", "המורדים", "בטי המכוערת" (שאף זכתה לגרסה ישראלית עם "אסתי המכוערת"), "רובי", "כמעט מלאכים", "תשוקת הניצים", "האחד", "יורשי הנקמה",  "אספרנסה" ועוד, שהיו גם הן הצלחות היסטריות בישראל, שהובילו להופעות מצליחות של כוכביהן בארצנו.

כך למשל, נטליה אוריירו, שהיא גם שחקנית וגם זמרת, הופיעה בפני קהל אדיר בישראל בשנת 2001. הלהקה שצמחה מסדרת המורדים, באה להופיע בהיכל מנורה מבטחים במשך שנתיים רצופות, ובהמשך הלהקה שצמחה מכמעט מלאכים הופיעה בישראל לא פחות מ-4 פעמים. כוכבי שתי הסדרות שומרים חיבה עמוקה לישראל (כך למשל לאלי אספוסיטו שלאחר התפרקות הלהקה יצאה לקריירת סולו מבטיחה, הופיעה בישראל בשנת 2016 בפני קהל של כ-15,000 איש בשתי הופעות בהיכל מנורה מבטחים). גם ביקורה של אנדריאה דל בוקה, בשיא הצלחתה של "אנטונלה", הטלנובלה בכיכובה משנת 1994, עורר היסטריית המונים שהתקשורת הישראלית לא ראתה הרבה כדוגמתה לפני כן.

צילום: lov3i5g00d

ילדי ישראל גדלו על סדרות הילדים של כריס מורנה, והרבה מהם מדברים ספרדית שוטפת. כשכוכבים מאמריקה הלטינית מגיעים לארץ, הם לא רק מדברים בחיבה על הקהל הישראלי, ומעריכים את היחס של כוכבי הרוק שהם מקבלים, אלא גם מופתעים מהעובדה שרבים מאיתנו מדברים ספרדית. למעשה, הרבה לפני שדרום אמריקה הפכה ליעד פופולארי לטיסות לאחר השחרור מהצבא, אנשים ברחובות כבר ידעו להגיד Gracias, Por favor, ו-Perdon, רק מצפייה בטלנובלות.

צילום: dno1967b

בהמשך שנות ה-2000  ערוץ ויוה החל לחשוף את הקהל הישראלי לטלנובלות ממקומות נוספים, כמו טורקיה ודרום קוריאה, אשר שתיהן מפיקות הצלחות עולמיות כבר שנים, ואף מצליחות לפרוץ בשוק של אמריקה הלטינית, שם בכלל נולדו הטלנובלות. הטלנובלות הישראליות למרבה הצער לא הצליחו לפרוץ את השוק הלטיני, והופסקה פעילותן כבר באמצע שנות ה-2000 (למרות שנותרו להן מעריצים רבים שזוכרים אותן לטובה).

למעשה, אפשר לומר שאנחנו דור הטלנובלות. אנחנו חיים בתוך דרמה זוגית שאנחנו הרבה פעמים מייצרים לעצמנו, מדברים ספרדית ומטיילים בדרום אמריקה, מרגישים את עצמנו ממש מקומיים שם, ומקיימים קשרי אהבה עם השחקנים והשחקניות הלטיניים שבאים לבקר בישראל.

צילום: StateofIsrael

לקריאת פרסומים נוספים בנושא חדשות בעולם

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים