שווה בדיקה

דברים שחשוב לדעת על עבירת הפרת אמונים

בשנים האחרונות אנו עדים לשלל פרשות בהן המילים "שוחד, מרמה והפרת אמונים" מככבות בכל הנוגע להתנהלות ומעשים של חברי כנסת, עובדי ציבור בכירים, אנשי צבא ועוד. מילים אלו למעשה מגלמות עבירות חמורות שבוצעו על ידי עובדי ציבור במדינה, לרוב לצורך תועלת אישית, תוך ניצול הסמכות והתפקיד הציבורי שיש לאותם עובדים.

צילום: geralt

בשנים האחרונות אנו עדים לשלל פרשות בהן המילים "שוחד, מרמה והפרת אמונים" מככבות בכל הנוגע להתנהלות ומעשים של חברי כנסת, עובדי ציבור בכירים, אנשי צבא ועוד. מילים אלו למעשה מגלמות עבירות חמורות שבוצעו על ידי עובדי ציבור במדינה, לרוב לצורך תועלת אישית, תוך ניצול הסמכות והתפקיד הציבורי שיש לאותם עובדים. ישנן לא מעט דוגמאות של עובדי ציבור בכירים אשר הועמדו לדין, הורשעו ונדונו לעונשי מאסר ממושכים בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. המקרה המפורסם ביותר מהשנים האחרונות הוא המקרה של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

יחד עם זאת, חשוב לדעת שאותן עבירות חמורות חלות לא רק לגבי אנשי ציבור בכירים במדינה, אלא לגבי כלל עובדי הציבור במדינה, לרבות עובדים המחזיקים במשרות ציבוריות "פשוטות" במועצות אזוריות, עיריות ועוד. במקרים כאלה רצוי מאד להתייעץ עם עורך דין פלילי.

יסודות עבירת הפרת אמונים

על מנת שמעשים מסוימים שעובד ציבור עשה ייחשבו כעבירת הפרת אמונים, צריכים להתקיים שלושה יסודות מרכזיים:

  • מעשה שנעשה על ידי עובד ציבור – המעשה נעשה על ידי אדם שהוא "עובד ציבור", וזאת כאמור בין אם מדובר על עובד ציבור בכיר ובין אם מדובר על פקיד או עובד ציבור זוטר.

חשוב לדעת כי אמנם עבירת הפרת אמונים מתייחסת אך ורק לעובדי ציבור, אך גם אדם פרטי עלול להסתבך בעבירה זו כאשר הוא מסייע לעובד ציבור לעבור עבירה כזו.

  • העבירה בוצעה תוך מילוי תפקיד – יש להוכיח כי אותה עבירה של הפרת אמונים בוצעה תוך מילוי תפקידו של עובד הציבור ולא במסגרת חייו האישיים והפרטיים.
  • המעשה גרם לפגיעה בציבור – היסוד השלישי נוגע לתוצאה של אותה עבירת הפרת האמונים. יש צורך להוכיח כי אותה מעשה שעובד הציבור עשה גרם לפגיעה בציבור, וזאת בין אם מדובר בפגיעה חומרית כלכלית, ובין אם מדובר בפגיעה באמון הציבור בגוף הציבורי.

לעבירת הפרת אמונים גבולות לא ברורים

לאור העובדה שיסודותיה של עבירת הפרת האמונים, ובייחוד היסוד של פגיעה בציבור, הם יסודות "גמישים" ולא ברורים דיו ומותירים מקום נרחב לפרשנות, ולאור העובדה שרשויות האכיפה ובתי המשפט מתייחסים בחומרה לסוג זה של עבירות, הרי שבכל מקרה של חשד לביצוע עבירה של הפרת אמונים, חשוב לקבל ייעוץ וליווי מעורך דין פלילי המתמחה בעבירות של שוחד, הפרת אמונים ומרמה.


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים