טבע וחיות

המדריך המלא לגידול תפוחי אדמה בכל בית   

החורף עדיין פה לכמה רגעים, וזה בדיוק הזמן לגדל בעצמכם תפוחי אדמה טעימים, טריים ואורגנים, בשיטה קלה שכמעט ואיננה דורשת מאמץ.

צילום: Ruth and Dave

מקור תפוחי האדמה הוא סוגיה לא פתורה אך כנראה הוא מגיע אלינו מדרום אמריקה. כיום קשה לדמיין מטבח מערבי בלי תפוחי אדמה, אך הופעתו של תפוח האדמה באירופה קרתה רק לפני 500 שנה, ומאז הוא מופיע כמעט בכל מטבח. תפוחי האדמה תפסו מקום כל כך נכבד בצלחות האירופאיות עד שבשנת 1845, כאשר הכתה מחלה קשה את גידולי תפוחי האדמה באירלנד, מתו בערך מיליון אנשים מרעב, וכמיליון נוספים היגרו מהמדינה. הקריסה לא קרתה רק בגלל המחסור במזון, אלא גם משום שכלכלת אירלנד הסתמכה על ייצוא תפוחי אדמה לאירופה.

כיום תפוחי האדמה הם מוצר בסיסי ולא תאמינו באיזה קלות תוכלו לגדל לעצמכם כמות מספיקה לצריכה עצמית, אפילו אם אתם גרים בדירה שכורה במרכז תל אביב. השיטה שאותה אסביר היא שיטת גידול במיכל ולא מחייבת חצר או גינה.

צילום: Visualhunt

אז מה צריך:

דלי/פח/אדנית גבוהה, או כל מיכל אחר בעל גובה. מיכל בנפח 15 ליטר ייתן לכם כ-12 תפודים בתוך 100 ימים.

אדמה- האדמה צריכה להיות "אוורירית" כלומר לא חול שמתהדק. עדיף אדמה ממשתלה ככה היא גם מגיעה עם דשן, ניתן להשתמש באותה אדמה לכמה נגלות של גידול. אם השתמשתם באדמה מהגינה תצטרכו להוסיף לה דשן כלשהוא, אפשר להוסיף גם עלים יבשים וקש כדי ליצור כיסי אוויר זעירים שיהיה לצמח קל יותר לגדול באדמה.

4 תפוחי אדמה- תוכלו לקנות במשתלה או בסופר, כדאי לקנות את הקטנים. העניין בתפוחי אדמה מהסופר הוא שטובלים אותם בחומרים מעכבי נביטה, כדי שזמן המדף שלהם יהיה ארוך יותר. אם אתם קונים מהסופר תצטרכו לוודא שהם אורגנים, אחרת הנביטה תתעכב או לא תקרה בכלל.

צילום: Ruth and Dave

זה מה שתצטרכו לעשות:

  1. יש לעשות מספר חורים בתחתית המיכל שבו תשתמשו על מנת שלא יישארו בו מים לאורך זמן ויתפתח ריקבון.
  2. התחילו במילוי הדלי באדמה, שכבה קטנה, בערך אגרוף מהתחתית.
  3. הניחו את תפוחי האדמה על האדמה, אם יש תחילת נביטה, מה שנקרא "עין", סדרו את תפוח האדמה ככה שהעין תפנה כלפי מעלה, ממנה יצמח הגבעול. סדרו את תפוחי האדמה כך שכל אחד מונח ברבע אחד של המיכל.צילום: n0rthw1nd
  4. כסו בעוד קצת אדמה ותשקו במים.
  5. לאחר כמה ימים יתחיל לצוץ הגבעול ועליו כמה עלים. חכו שהגבעול יבלוט כ10 ס"מ מעל האדמה, בשלב הזה כסו אותו באדמה כך שיבלטו רק 2-3 עלים מהאדמה (לאחר שקברתם חלק מן הגבעול תוודאו שהעלים שתשאירו חשופים לא יהיו מלוכלכים באדמה, תשטפו אותם טוב אחרת הם לא יוכלו לעשות פוטוסינטזה והצמח עלול למות). בכדי למקסם את היבול, המשיכו לכסות באדמה כל פעם שהגבעול גדל כמה סנטימטרים מעל האדמה. עשו כך עד שתגיעו לקצה הדלי. בצורה הזאת יתפתחו תפוחי אדמה לאורך כל הגבעול הקבור.
  6. לאורך כל התקופה השקו את הדלי במים בערך כל שלושה ימים.

צילום: Visualhunt.com

לאחר 100 ימים פחות או יותר, תפוחי האדמה שלכם מוכנים. אפשר להכניס יד לאדמה ולנסות לשלוף תפוח אדמה אחד, כדי לראות אם הגודל לשביעות רצונכם, אם לא תנו להם עוד כמה ימים. אל תצפו לתפוחי אדמה ענקיים אבל הם בהחלט יכולים להגיע לגודל בינוני פלוס. אם החלטתם שהם מוכנים, פשוט שפכו את האדמה לדלי אחר או משטח כלשהוא והוציאו את תפוחי האדמה. את האדמה תשמרו ותוכלו להשתמש בה שוב באותו האופן, רק חשוב לדאוג לדשן אותה.

שיהיה גידול מהנה וטעים.

Article author

המדריך המלא לגידול תפוחי אדמה בכל בית   

0 Comments

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים