חדשות בעולם

איי הפסחא – המסתורין של פסלי המואי

איי הפסחא מהווים בית למספר תופעות מרתקות, חוקרים רבים שביקרו באי במשך השנים נותרו מבולבלים. עדיין אין תשובה לשאלה כיצד הגיעו לאי תושביו הראשונים היות והאיים מרוחקים מרחק רב מכל יבשה.

צילום: David Berkowitz

שלוש עשרה איי הפסחא שוכנים בדרום מזרח האוקיינוס השקט ונחשבים לנקודה המיושבת המבודדת ביותר בעולם, במרחק של יותר מ – 3000 ק"מ מחופי צ'ילה. באי התקיימה חברת ילידים בעלת תרבות מורכבת וייחודית ביותר. תרבות מקומית זו נכחדה ברובה מאז שהגיעו קולנויאליסטים אירופאים לאי בשנת 1722. בעקבות מחלות שהביאו איתם האורחים החדשים ולאחר מכן גם בגלל סוחרי עבדים מפרו שהכו באוכלוסייה המקומית.

rapa-887351_960_720צילום: Pixabay

איי הפסחא מהווים בית למספר תופעות בלתי מוסברות וחוקרים רבים שביקרו באי במשך השנים נותרו מבולבלים. עדיין אין תשובה לשאלה מאיפה הגיעו לאי תושביו הראשונים, היות והאיים מרוחקים מרחק רב מכל יבשה.
באיים נמצאו גם פסלים ענקיים מאבן, בדמות אדם, שרק העלו שאלות נוספות כגון מדוע השקיעה התרבות המקומית מאמץ ומשאבים כה רבים על מנת לבנותם.

easter-island-724773_960_720צילום: Pixabay

הפסלים הידועים בשם מואי (Moai) התפרסמו בעולם כ"ראשים מאיי הפסחא", אך שם זה אינו מדויק מכיוון שלפסלים יש גם גוף. למעשה, הפסלים מורכבים משתי חתיכות אבן בלבד: גוף וראש. עובדה זו רק מחזקת את המסתורין האופף אותם, כיצד עיבדו, סיתתו והובילו הילידים באי כאלו חתיכות אבן גדולות, חלקן שוקלות כמספר טונות, כשלרשותם עמדה טכנולוגיה פרמיטיבית בלבד?

12961581_1121818414506316_1851091732070832237_nצילום: Arteide

בנוסף ישנן ראיות שבעבר היה האי מיוער ואדמתו היתה פוריה, אך בעקבות כריתת עצים מוגזמת על ידי האוכלוסייה המקומית נוצרה בעיה חמורה של סחף בקרקע. זוהי גם כן תעלומה. הייתכן שתושבי האי כרתו בעצמם את היערות שבהם חיו, בעודם משקיעים את מלוא מרצם בהקמת פסלי אבן ענקיים? מה גרם להם לעשות זאת?

אם תרצו לדעת עוד על איי הפסחא מומלץ לקרוא את עמוד ה Wikipedia בנושא.

 


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים