חדשות בעולם

בואו נודה באמת: רובנו לא יודעים מדוע מתחפשים בפורים

חג פורים, חג פורים, חג גדול לילדים ולמבוגרים, ולמרות זאת רובנו מתחפשים בלי לדעת למה.
עזבו רגע את התחפושת למסיבה, ובואו להבין את המסר האמיתי שטמון בחג הזה.

צילום: Yoni Lerner

זו מסורת מילדות, זו מסורת יהודית, אנחנו כולנו עושים את זה (או לפחות חלקנו כשהיינו צעירים יותר) אבל לא באמת שאלנו את עצמנו למה. אז למה באמת אנחנו מתחפשים בחג הפורים? כאשר קוראים את מגילת אסתר, לא רואים שיש מצווה כזו, לא רואים שנאמר שם דבר על כך שבני ישראל צריכים להתחפש. מה שמחזק את התהייה עוד יותר – למה בכלל מתחפשים?

צילום: ** RCB **

אז ישנו הסיפור המוכר, שמגילת אסתר מספרת שבמקום להשמיד אותנו, ניצחנו את אלה שרצו להשמידנו, ובמקום שמרדכי ירכיב את המן על הסוס קרה ההפך, ובמקום אבל הייתה סעודה וחגיגה. אבל מה הקשר בין החלק הזה בסיפור לתחפושות? האם יש בכלל קשר?

צילום: StateofIsrael

אז לפי מספר רבנים, הסיבה האמיתית שמתחפשים בפורים נוגעת דווקה לאינסומניה של אחשוורוש. לאחר שאסתר ארגנה משתה לאחשוורוש פעמיים, יום אחרי יום. ביום השני כשהוא יצא אל הגן וראה שכל הצמחים המיוחדים עקורים, הוא שאל את בניו של המן, מי אמר להם לעשות זאת, והם ענו "אבינו". זה מעורר את חמת זעמו של אחשוורוש. הדבר המעניין הוא שאלו היו לכאורה שני מלאכים שהתחפשו לבניו של המן! בעקבות זאת שנתו של אחשוורוש נדדה.

צילום: StateofIsrael

על פי חז"ל, כשבמגילת אסתר כותבים "המלך", מתכוונים גם לאלוהים, והווה אומר ששנתו של אלוהים נדדה כי הוא ראה שבני ישראל סובלים. בהמשך, כשחרבונה אומר למלך שהעץ הגבוה בשביל לתלות את מרדכי, אז לפי המדרש, חרבונה גם אומר "והמן אמר שהוא יהיה טוב גם למלך", מה ששכנע את המלך להאמין שהמן רוצה להדיח אותו מכסאו. על פי אותו מדרש, חרבונה היה למעשה אליהו הנביא בתחפושת.

 צילום: Flavio~

״תחפושות״ הן המילה הטובה ביותר לתיאור העלילה במגילה כולה: אסתר לא אומרת מי היא באמת, כך גם מרדכי, ושניהם עושים זאת כדי להגן על זהותם האמיתית. מנגד המן מתחפש למי שרוצה בטובת אחשוורוש אך הוא בעצם רק רוצה את המלוכה. התחפושות לאורך המגילה מראות כי מה שרואים מבחוץ זה לא מה שנמצא בלב, וצריך להעמיק בהיכרות עם האדם על מנת להכיר את נבכי נפשו. אז דווקא כדי להעמיק ולדעת כי כל אדם הוא עולם ומלואו אנחנו מתחפשים בפורים.

צילום: StateofIsrael

 צילום: StateofIsrael

Article author

בואו נודה באמת: רובנו לא יודעים מדוע מתחפשים בפורים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים